Nachlazení není chřipka

Pravá chřipka nás skolí náhle, někdy během hodiny. Příznakem je rychlý nástup vysoké teploty, a také zimnice, bolesti hlavy, svalů a kloubů.

Až později se objeví kašel a bolesti v krku, jen někdy rýma. Kdo prodělal pravou chřipku, ten potvrdí, že srovnávat ji s rýmou, kašlem a lehce zvýšenou teplotou, je nesmysl.

Komplikace chřipky

Riziko chřipky a jejích následků se týká celé populace, ale především pacientů s chronickými nemocemi, jako je diabetes, kardiovaskulární onemocnění, chronická obstrukční plicní nemoc a astma, ale i nemoci ledvin a samozřejmě také poruchy imunity. Velmi opatrní by měli být pacienti nad 65 let, které potom ohrožuje zápal plic nebo srdeční selhání.

Kardiaci by měli být opatrní

Následky onemocnění bývají někdy dramatické. Například kardiaků je u nás kolem 3,5 milionu. Pro tyto pacienty je chřipka velmi vážnou hrozbou. V loňském roce zemřelo na chřipku 107 osob; v tomto součtu jsou jen případy, kdy byla tato nemoc primární příčinou úmrtí. Důsledkem komplikací chřipky u nás každý rok zemřou až dva tisíce osob.

Nemoc se přenáší kapénkovou infekcí, ale i dotykem (držadla v dopravních prostředcích…), inkubační doba je pár hodin až dva dny.

Prevence? Především očkování

Kromě pečlivé hygieny je to především očkování. A s tím jsou v naší republice, a odborníci neví proč, stále problémy. Proočkovanost u nás je na asi 23 procentech. Pro srovnání- v přibližně stejně velkém Portugalsku se dává očkovat asi 80 procent lidí.

Podle odborných studií očkování snižuje u kardiaků riziko závažné srdeční příhody o 50 procent. Další výzkumy uvádějí, že po prodělané chřipce je, a to i u jinak zdravých jedinců, šestkrát větší riziko infarktu, a také větší riziko cévní mozkové příhody.

Další rizikové skupiny

Očkování by měly podstoupit podle doporučení lékaře i děti, těhotné ženy, a také tzv. křehcí senioři v zařízeních ústavní péče. Mezi rizikové skupiny patří pochopitelně zdravotníci ve všech domech s pečovatelskou službou, v nemocničních zařízeních, v lázních i v lékárnách. Statistika o tom, zda se situace mezi zdravotníky zlepšila, bohužel neexistuje. Ale všem se nám zdá samozřejmé, že právě tito lidé by měli jít veřejnosti příkladem – nejen proto, že mohou na svých pracovištích snadno nakazit své pacienty.

Od října můžeme na očkování
Očkovací látky jsou již k dispozici, pro populaci nad 60 let existuje údajně i možnost požádat o speciální vakcínu, která u starších osob podporuje imunitu.

(Podle Magazínu www.healthcomm.cz)